6 kroków, o których nie możesz zapomnieć, działając w social media

Social Media, Prowadzenie profilu, fanpage, Social Room, Bydgoszcz, Media społecznościowe,

Czego dowiesz się z tego wpisu?

– Jakie są dobre praktyki prowadzenia profilu w mediach społecznościowych?
– Na co zwrócić uwagę komunikując się z odbiorcami?

Spotkaliśmy się z opiniami, że Facebook to właściwie kwestia wrzucenia posta o 19:00 i wszystko. Gratulacje dla tych, którzy myślą, że media społecznościowe to 5 minut przy kawie. Żeby wycisnąć soki z social mediowej cytryny trzeba każdego dnia mierzyć się z nowymi wyzwaniami. O czym warto pamiętać, prowadząc profil marki w mediach społecznościowych? Poznaj kilka dobrych praktyk:

WYZNACZ CELE

Zanim rozpoczniesz działania swojej marki w mediach społecznościowych, upewnij się czy wyznaczyłeś cele, które są realne do osiągnięcia. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, usiądź z zespołem i zapisz na kartce to, na czym najbardziej Ci zależy. Może to być na przykład sprzedaż konkretnego produktu, poprawienie jakości obsługi klienta, budowa wizerunku eksperta w branży czy edukacja odbiorców. Określ liczbowo jaka sprzedaż Cię usatysfakcjonuje lub do ilu potencjalnych klientów chcesz dotrzeć. Odpowiadając na te pytania, będziesz mógł skupić się na realizacji planu i, co najważniejsze, mierzyć swoje efekty. Dobrze sprecyzowane cele to duży krok do zbudowania skutecznej strategii w obszarze social media. Bez określonych celów i wskaźników będzie Ci trudno o postęp, a działanie po omacku zwykle kończy się fiaskiem po kilku tygodniach.

ANGAŻUJ ODBIORCÓW

Podstawowy błąd, jaki zauważamy analizując zachowania firm w mediach społecznościowych, to robienie z profilu “kanału nadawczego”. Unikaj suchych komunikatów i seryjnych publikacji o tej samej treści. Używając social media w ten sposób, nie zbudujesz relacji z potencjalnym klientem, który szuka wartości i ciekawych informacji. Pytaj, proś o zdanie, daj głos swojemu odbiorcy, a jeśli możesz, organizuj łamigłówki i zabawy branżowe. Nikt przecież nie chce iść na imprezę i słuchać tylko o tym, co ktoś ma o sobie do powiedzenia.

BĄDŹ AUTENTYCZNY

Użytkownicy mediów społecznościowych nie są głupi, a z roku na rok ich świadomość wzrasta. Jeśli spróbujesz skłamać lub naginać swoje treści, wprowadzając informacje, które nie są zgodne np. z korzyściami Twoich produktów, narażasz się na hejt, przez który może ucierpieć wizerunek marki. Pamiętaj, że odbiorcy sprzyja fakt, iż nie rozmawia z Tobą personalnie, a siedzi przed komputerem we własnym domu, co ułatwia mu skrytykowanie i napisanie negatywnej opinii. Dlatego tak ważne jest m.in. pokazanie firmy z innej strony czy równowaga pomiędzy treściami sprzedażowymi a pozostałymi komunikatami.

DAJ WARTOŚĆ I SŁUCHAJ

Kiedy angażujesz odbiorców do rozmowy, pamiętaj, żeby zawsze nadać jej wartość. Każdy wartościowy komunikat może pomóc odbiorcy rozwiązać problem czy zainteresować go czymś ciekawym, o czym nie wiedział wcześniej. W efekcie stajesz się zaufanym źródłem informacji i zyskujesz nowych fanów, którzy podążają za Twoją marką. Wszystko to prowadzi do konwersji, czyli zakupu oferowanych usług lub produktów. Social media to świetne miejsce do zwiększenia sprzedaży, ale zanim otrzymasz cokolwiek, zapytaj siebie, co możesz dać swoim potencjalnym klientom. Słuchaj ich potrzeb, publikuj nowości z branży, edukuj, bądź doradcą w zakresie swoich usług, zaciekawiaj i buduj wizerunek eksperta. Profile w mediach społecznościowych to idealne miejsce do tego, by poznawać swoich odbiorców i zaspokajać ich potrzeby.

BUDUJ ZAUFANIE

Socialowe podanie ręki Twoim potencjalnym klientom prowadzi do innych korzyści, wychodzących poza obszar social media.  Gdy zbudujesz już zaufanie, wszystko stanie się łatwiejsze. Pomyśl wówczas o przeniesieniu rozmowy na telefon lub e-mail, by finalnie spotkać się z klientem albo pomóc mu w dokonaniu wyboru. W budowie zaufania pomoże Tobie również cykliczne publikowanie świadectwa Twojej pracy, czyli wyników, osiągnięć lub innych zdarzeń, którymi warto się pochwalić. Dodatkowo możesz np. stworzyć branżowego e-booka czy inną wartościową nagrodę, a wtedy odbiorcy z wielką chęcią zostawią Tobie e-mail lub numer telefonu. Dając wartość otwierasz szansę na to, że otrzymasz coś w zamian.

OKREŚL GRUPĘ DOCELOWĄ I ZAINWESTUJ W KAMPANIE REKLAMOWE

Kluczem do Twojego sukcesu jest również przygotowanie kampanii reklamowych. Facebook czy Instagram umożliwiają zareklamowanie się każdej firmie, a co za tym idzie, dotarcie do wielomilionowej publiczności. Reklama polega na wyświetleniu treści i komunikatu graficznego wszystkim użytkownikom, którzy znajdują się w Twojej grupie docelowej np. osobom w określonej lokalizacji lub osobom, które mają szczególne zainteresowania np. preferencje filmowe, ulubiona forma relaksu czy powiązania z biznesem i przedsiębiorczością. Skierowanie reklamy do osób ze sprecyzowanej, ustalonej przez Ciebie grupy docelowej pozwoli dotrzeć do wszystkich tych, którzy mogą stać się Twoim potencjalnym klientem i skorzystać z rabatu, usługi czy innej wartości, którą dajesz.

To tylko część dobrych praktyk, które dla Ciebie zapisałem. Obserwuj nasz blog, aby na bieżąco poszerzać wiedzę w zakresie social media. W razie potrzeby służę pomocą.

Tomasz Hejankowski
Social Room

Tagged under: